Reportáž z Go Kids! English
O tom, že je výuka jazyků pro děti přínosná, dnes již mezi odborníky není pochyb. Během prvních pěti až šesti let života má dítě neopakovatelnou příležitost naučit se dalšímu jazyku stejně, jako by to byla jeho mateřština - tedy poslechem a tím, že se pohybuje v cizojazyčném prostředí. Dítě se naučí nejen další jazyk, ale díky vytvoření velkého množství spojení (synapsí) v mozku se mu posílí i rozvoj primárního jazyka a celková intelektuální kapacita. Není tedy divu, že stále více rodičů začíná s výukou svých dětí již v prvních letech života. S poptávkou se značně rozšířila i nabídka programů. Je možné vybrat z kurzů licencovaných i kurzů lektorů, kteří si hodiny připravují sami. Přesto, že většina kurzů dle svých marketingových prohlášení nabízí zábavné či zážitkové lekce, při kterých se děti učí rychle a efektivně, v kvalitě kurzů jsou značné rozdíly.
Co můžete očekávat od kurzů Go Kids! English s prvky Montessori?
Předně kurzy vycházejí z poznání, na kterém se odborníci již dávno shodli, a to, že v prvních pěti (některé zdroje uvádí až sedmi) letech života se dítě učí další jazyk stejně, jako by to byla jeho mateřština. Z pohledu Montessori pedagogiky, jde o senzitivní období rozvoje řeči. Mnoho rodičů, ale i odborníků na jednu stranu říkají, že věří tomu, že se dítě může učit v tomto věku druhý jazyk jako svou mateřštinu, na druhou stranu očekávají od kurzů pro tuto věkovou kategorii, že budou vypadat jako školní hodiny angličtiny. Očekávají, že by se dětem měly instrukce překládat do češtiny, že by se děti měly učit slova v určitém sledu, očekávají, že děti by měly chodit do skupiny s dětmi, které se učí angličtinu stejně dlouho a dokud se nenaučí jedno téma, neměly by postupovat k dalšímu.
Pokud však skutečně věříme odborníkům, pak tento způsob výuky je zcela zbytečný a často i neefektivní. Děti se učí jazyk absorbcí postupně tak, že nejprve poslouchají, pak porozumí, pak přichází slova, pak se učí psát a nakonec číst. Jednotlivé fáze se nedají úspěšně přeskočit. Je to stejně tak, jako tomu je při učení mateřštiny. Miminko také nejprve poslouchá, pak rozumí, až jako batolátko začíná mluvit až mnohem později přichází psaní a čtení. Pokud s druhým jazykem začneme později než v miminkovském věku (což by pro dítě bylo ideální, protože by se oba jazyky rozvíjely simultálně a pro dítě by to bylo přirozenější), tak jednotlivé fáze mohou být kratší, nicméně posloupnost je zachována.
Jaké je složení skupiny dětí v kurzech Go Kids! English?
V souladu s principy Montessori pedagogiky, do kurzů chodí děti od 3 do 6ti let společně. Mezi dětmi jsou často velké rozdíly v úrovni znalosti angličtiny a samozřejmě i věku. Ve skupině je maximálně 8 dětí, takže je čas i na individuální přístup. Výuka v kurzech Go Kids! probíhá celá pouze v angličtině a jednotlivé lekce jsou plné zábavných a naučných aktivit, které děti baví a při kterých poznávají svět. Děti, které s výukou začínají, mají možnost si projít svým obdobím poslechu a porozumění, než začnou komunikovat slovem. V kurzech je dostatek aktivit, při kterých dávají své porozumění najevo bez potřeby hovořit (například děti předvádějí slova, která se učí: "vyskoč", "zvedni ruku" atp.). Postupem času dítě začíná hovořit. Když jsou ve skupině děti, které již anglicky hovoří, dávají nováčkovi příklad a motivaci hovořit také. Během aktivit se používá angličtina v celých větách, takže začátečník si z ní odnese hlavní výrazy, pokročilý si osvojuje gramatické jevy, dítě, které již hovoří plynule, si procvičuje řeč při komunikaci s lektorkou i dalšími kamarády. Jedno z hlavních pravidel je "Speak only English", děti toto pravidlo znají a dodržují.
Jaké je uspořádání jedné lekce?
Jedna lekce trvá 60 minut. Jde o poměrně vyjímečnou délku ve srovnání s jinými kurzy, kde se délka většinou pohybuje od 20ti do 45ti minut. Lekce Go Kids! English s prvky Montessori začíná velmi pozvolna tím, že jak děti přichází do učebny, anglicky se pozdraví, vyberou si některou z Montessori pomůcek, které jsou tam pro ně připraveny a začínají s nimi pracovat. Každá pomůcka je dítěti předvedena lektorkou (vše v angličtině) a pak dítě pracuje samostatně, nebo ve dvojici. V této první asi 15ti minutové části lekce se lektorka věnuje dětem jednotlivě při práci s Montessori pomůckami. Děti jí také během této části předávají své vypracované "domácí úkoly" z minulé lekce a hovoří s ní o těchto úkolech.
Poté se děti sejdou k úvodní písničce. Lekce pak pokračuje opakováním oblíbených aktivit z minulé lekce včetně písniček, které si děti samy vybírají. Do výuky jsou zařazeny i různé rýmovačky s pohybem (obdoba například našeho Kolo, kolo, mlýnský). Ve výuce se vyžívají aktivity inspirované Montessori metodou, které napomáhají dítěti kromě rozvoje slovní zásoby i k rozvoji smyslů a pokládají základy matematice, geometrii, kreativitě, přírodovědě a zeměpisu. V hodinách se využívají originální Montessori pomůcky, materiály inspirované touto metodou a nikdy nechybí ani pomůcky jako pastelky, tempery, nůžky a lepidlo. Téma hodiny je vždy jakýmsi malým projektem naplněným poznáním a inspirací k dalšímu objevování.
Děti jsou doslova "ponořeny" do angličtiny při aktivitách, které jsou natolik zajímavé, že vlastně nevnímají, že jde o jazykové lekce. Mají mnoho příležitostí hovořit, ale nejsou nikdy do mluvení nuceny. Každé dítě potřebuje jinak dlouhý čas, aby promluvilo. Není vyjímkou, že dítě bez problému rozumí a reaguje i na komplexnější povely v angličtině (například: prosím podej mi tu červenou pastelku) zcela automaticky, ale hovořit začne až později. Jsou děti, které si dají takto načas, pak začnou hovořit rovnou v krátkých větách, jakoby si nechávaly ten slavnostní okamžik, kdy promluví v cizím jazyku, až na dobu, kdy opravdu mohou zazářit. Jiné děti hovoří už v prvních hodinách a jsou nadšené každým novým slovem, které se byť neuměle snaží napodobovat.
Hodiny Go Kids! English jsou zaměřeny na to, aby daly příležitost dětem s různými styly učení. Proto jsou do nich zařazeny aktivity pohybové, tvořivé, hudební, komunikační i k zamyšlení.
Fotografie jsou z podzimní lekce o stromu. Děti se na puzzlích učí jednotlivé části stromu, naučí se říkanku, zazpívají si písničku, a pak si společně strom namalují a nalepí si do koruny pozimní listí. Při tom všem mají ohromné množství příležitostí procvičit si jak nové výrazy, tak i absorbovat gramatiku a učit se mluvit anglicky, aniž by si to uvědomovaly.